Okul başarısı öğrencinin bulunduğu okul, sınıf ve derse göre belirlenmiş sonuçlara ulaşmada göstermiş olduğu ilerlemedir. Ancak çağdaş anlamda başarı kavramının akademik başarı ile sınıflandırılamayacağı, bilgi ve beceri gibi bilişsel davranışlar kadar, ilgiler, kişilik özellikleri ve tutumlar gibi bilişsel olmayan davranışları da içerdiği görülmektedir.
Başarısızlık kavramı ise daha çok çocuğun ya da gencin uzun süreli hemen her dersten, gelişim düzeyinin ve yeteneklerinin altında başarı göstermesi ve bu başarısızlığı bir türlü telafi edememesi durumu olarak kabul edilmektedir
BAŞARISIZLIK NEDENLERİ
ü Öğrencinin bilişsel, fiziksel ve duygusal olgunluk açısından yetersiz olması.
ü Beden imajı düşük olan öğrencilerin özsaygıları ve akademik başarılarının da düşük olması
ü Ortaokul ve lise yıllarına rastlayan ergenlik döneminde yoğunluk kazanan duygusal nedenler, ilgi alanlarının değişmesi ve çeşitlenmesi önemli başarısızlık nedenlerinden biridir.
ü Yaşıtlarına oranla fiziksel olarak geç olgunlaşma da gencin kendine güvenini zedelemekte, kişisel ve sosyal uyumunu bozmaktadır. Bunun getirdiği özgüvensizlik başarıyı olumsuz etkilemektedir.
ü Kaygının çok yüksek yada çok düşük olması gibi motivasyon eksikliği de başarısızlığa neden olabilmektedir.
ü Çocuğun ön bilgilerinin yetersiz olması, diğer bir ifadeyle bulunduğu sınıf düzeyine gelinceye kadar almış olduğu eğitimle oluşturduğu akademik temelin gereken becerileri ortaya koymasına engel olmaktadır.
ü Anlayamadığı konularda soru sormaktan çekinen, utangaç, kendine güveni düşük ve sınavlarda çok heyecanlandığı için bildiği soruları dahi yapamayan, kaygılı kişilik yapısına sahip olması.
ü Yüksek sınav kaygılı öğrencilerin başarıları düşük sınav kaygılı öğrencilerin başarısından daha düşüktür. Sınav kaygısının özellikle kuruntu boyutunun performansı kötü etkilediği belirtilmektedir.
ü Geçmişte aynı dersten başarısız olma veya o ders, konuyla tanışık olmama nedeniyle "Nasıl olsa başarısız olacağım" önyargısıyla çocuğun yeterince çalışmaması
ü Öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarının (zamanı iyi planlama ve kullanma, öğrenme motivasyonu vb.) akademik başarıyı olumlu etkilediği görülmektedir.
ü Çocukta öğrenme güçlüğü olması başarısızlığın çocuktan kaynaklanan en önemli nedenidir.
Aileye Bağlı Nedenler:
v Anne babanın arasında sağlıklı bir iletişimin olmaması, huzursuz ve kaygı verici bir ev ortamı,
v Anne babanın, kendi hayatlarındaki sıkıntılarından dolayı eleştirel ve sabırsız olması, çocuğun hatalarını tolere edememesi, baskıcı tutumu, çocuğu zorlamaları, çocuğun iyi yanlarından ziyade yetersiz yanlarına yoğunlaşması, çocukta kendine güvensizliğe ve kaygıya bu da başarısızlığa yol açmaktadır.
v Çocuk üzerine gerçekçi olmayan beklentiler ve çocuğa güven duymama önemli bir nedendir.
v Anne babanın zamanı etkili kullanma, okuma, sorumluluklarını yerine getirme konularında olumsuz model olup, bir taraftan çocuğun çok fazla televizyon izlemesine, gezmesine kızarken diğer taraftan zamanlarını hep bu şekilde geçirmeleri
v Başarısız çocukların yarıdan çoğunun babalarının kendilerine zaman ayıramayacak kadar meşgul oldukları, yarıya yakınının ailesinde anne baba ilişkisinin iyi olmadığı görülmektedir. Ailedeki bu ilgisiz ve sorunlu ortam sadece çocuğun okul başarısını etkilememekte bununla birlikte duygusal gelişiminde de sorunlar yaratmaktadır.
v Iyi niyetle sunulan bilgisayar, TV oyunları gibi teknolojik olanakların kullanımına sınır getirilmemesi sonucu çocukta bağımlılık yaratması,
v Evde çocuğun kendine ait bir çalışma mekanının (oda, masa, bunlar mümkün değilse en azından bir köşe) olmaması da okul başarısını düşüren etmenler arasındadır
v Anne babanın okula karşı tutumları çocuğu etkilemektedir. Bazı anne- babalar öğretmen ve okula karşı olumsuz tutum takınırlar. Bu durum benzer tutumları bir süre sonra çocuğunda geliştirmesine yol açar. Bazı anne babalar ise çocuklarının okul başarıların pek önemsemedikleri için az ödüllendirirler.
OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN ANNE BABALARA ÖNERİLER
Ø Sorumluluk duygusunu artırmaya çalışın
Ø Yaşına uygun yapabileceği görevler verin
Ø Başarılı olmuş kişileri ona sevdirin ve örnek gösterin
Ø Kendine güvenmesini sağlayın
Ø Okul arkadaşları ile iyi ilişkiler kurmasını sağlayın
Ø Ondan yapamayacağı şeyleri istemeyin
Ø Ona yaşından ve olduğundan daha küçükmüş gibi davranmayın
Ø Onun ile birlikte vakit geçirin , kendini ifade etmesini sağlayın
Ø Uygun olmayan arkadaşlarını onunla konuşun
Ø Madde kullanımından uzak kalmasını sağlayın
Ø Ders için yeterli vakit ayırmasında ona yardımcı olun
Ø Onun okul başarılarını uygun bir şekilde ödüllendirin
Ø Ona her zaman cesaret verin , destekleyin
Ø Başarısızlıkları için konuşun , onu başarıya motive edin
Ø Öğretmeni ile onun hakkında sık sık iletişime girin
Ø Aile içi huzuru ve sevgi ortamını onun için hazırlayın
Ø Anne ve baba birlikte dersleri konusunda destek olun
Ø Onu okumaya teşvik edin, okuma alışkanlığı kazanmasına yardımcı olun
Ø Onun kapasitesinden daha fazla beklentilere girmeyin
Ø Okulu sıradan bahanelerle aksatmasına izin vermeyin , bu durumu denetleyin
Ø Onu ders ve sınavlar konusunda paniğe sevk etmeyin
Ø Her gün düzenli ders çalışmasını sağlayın
Ø Düzenli öğünler ,gıda alımı ve çeşitliliğini sağlamaya çalışın
Ø Sportif faaliyetler ile ders dışı dinlenmesini sağlayın
Ø Okul içi sosyal etkinliklerde onu cesaretlendirin
Ø Onun her zaman için yanında olduğunuzu devamlı hissettirin
Adres:
İSTİKLAL MAH. 60 CAD. NO 90 İÇ KAPI NO 1 MERKEZ / AKSARAY
Telefon
0382 217 1880